Friday, June 17, 2011
Scuola e nuove tecnologie, un futuro tutto da scrivere
Editori e insegnanti: “Mancano i fondi e l'appoggio del Governo”.
Ma qualcosa si sta muovendo
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Ipertecnologici ma solo per chattare
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La banda larga fuori dalle grandi città è poco diffusa, i prezzi di computer e tablet non sono esattamente alla portata di tutti, ma – secondo Lessona – è anche il sistema scolastico a essere inadeguato rispetto alla richiesta di innovazione che arriva dalle aziende. “Si insegna l’opposto di quello che succede nel mondo del lavoro.
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A scuola non si può copiare e viene premiato l’individualismo, mentre nelle grandi aziende è normale riprendere idee di altri e il lavoro è sempre un inteso in termini cooperativi”.
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“Ma il rischio è che gli appunti degli insegnanti vengano trasformati in pdf o diventino un podcast e quella sia poi definita didattica digitale, fornendo un quadro falsato dell’impiego delle nuove tecnologie a scuola. Invece per usare al meglio le nuove tecnologie bisogna ripensare tutto, compreso il modo in cui sono disposti i banchi nelle aule: non ha più senso l’impostazione tradizionale, con l’insegnante in cattedra e gli studenti di fronte, ci vuole una disposizione diversa, in gruppi, e il docente deve fare da elemento di raccordo ”.
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Pare che una scuola (privata) abbia dotato della tavoletta Apple ognuno dei suoi 1600 allievi, che dall’anno prossimo inizieranno ad usarla al posto dei libri. Per ora, la sperimentazione del Liceo Scientifico Lussana di Bergamo (pubblico) partita all’inizio di quest’anno scolastico sembra aver dato risultati positivi, anche se i numeri non sono così imponenti; l’iPad in classe fa parte di un più ampio progetto di informatizzazione della scuola, che ha un completissimo sito web e sta elaborando una piattaforma sperimentale di e-learning.
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“Tutte le esperienze didattiche con le nuove tecnologie si sono rivelate positive”, osserva ancora Pian, che è stato tra i primi in Italia a usare il podcast come mezzo didattico. “È questo il dato su cui puntare, è la dimostrazione che le cose possono funzionare. Non siamo per il computer o internet in quanto tali, ma per far studiare gli studenti, questo è il problema. E per risolverlo serve una cultura dell’innovazione, ma supportata da dei fondi: con quelli che abbiamo risparmiato per tre anni siamo riusciti a comprare solo 16 iPad su un totale di 700 studenti. E così è inutile”.
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don't want to sound critical, "but":
- chat, nice for virtual work, unless is distance education should be filtered
- wide band, agree, unfortunately fear of information and cast privileges
go well along with the republic at limited sovereignty under the pope king,
at the end of the story, when the financial cards castle collapses, European
countries ran by middle age systems under god will end up in revolutions
just like in north Africa, "soon on your screens"
- individual work, here same issue, apparently the "intelligentsia" has to "weed and seed"
the future members of the "cast", for the "selection" of the ones with more attitude
for the jobs that the higher titled ones will hold as slave masters,
at the dawn of the holy petroleum age
- syllabus, don't see it as a risk, actually a professor could spell his title with
an uppercase P, when he could now, with "zero" cost and using a ten year old PC,
on a big brother Orwellian bugs free operating system, with "free open software"
adopt the revolutionary concept of distributing the school books he wrote, "free",
to his students, and this is a possibility that never existed before, in history
-ok, they can not buy the tablets, and as usual, we want to move directly to the
space shuttle from the mule, forgetting everything in between, so why not instead a
class with one 10 year old PC per student running open software, and a pen drive each ?
should be easy to collect old hardware, tax deductible donations from the industry ...
- before any "competent" and "qualified" tries to explain "why" "is needed the lemon orange
yada yada" tablet, I want to remind you gentlemen that my early 80s' 1MHZ CP/M computer with
64K of RAM, is still perfectly good to write books, in fact I wrote a few on it, or "instead",
we are more interested into appropriation financed by the taxpayer cow with the giant tits ?
-if people can go to space with a 30 years old space shuttle, what sort of "culture"
discards as obsolete 5 or 10 years old computer equipment, if not some sort of "qualified"
"competent" people who "forget" that books can be written, and converted into PDF, and
"current" programs can be developed, on a 16 years old Sparc, which to be honest, I still
prefer to your bloated full of crap-ware and spyware, win or mac big brother friendly junk
- let's go back to "reality" a minute, outside of the myth of the market that saves everything
and the man in the sky that forgives sins, but just "until" nobody can afford oil, what about
maximum re-utilization and a minimum of "respect" for nature and the environment ?
- the facts are that there is hardly no crap-ware modern tablet/phone/handheld application
that can not be run in the emulator it has been tested before even being built, just as there
is hardly no engineering project for your mac win crap-ware that can not be designed on a
decade old SGI, actually I think I even edited movies and recorded a podcast on a 17 years
old Indy
- all the above if we care of teaching something, if instead we are in the competition of
what class has the Gucci tablet, then is a different story, maybe you could chat with the
wall street geniuses in the competition for the position of richest one in the cemetery,
they have a bridge somewhere to sell you :)
...
amun
:)
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